Sicket hundliv

Alla inlägg under oktober 2007

Av Ann - 15 oktober 2007 10:47

Nu har det varit långt mellan gångerna som jag "bloggat" , men som jag skrev i tidigare inlägg så har jag fullt upp med att hänga med vad som händer och sker hos "Skogstrollet".

Vi har tränat hund regelbundet, själva och tillsammans med Carro & Manne (Chelsea´s matte & husse), Sanna & Johan (Devil's matte & husse).

Och nästa vecka kommer även Madde & Henrik med Cody.

Och i lördags så var vi på utställning i Gävle med Cayenne och Chelsea, det var debut och jag må säga att de små liven skötte sig exemplariskt.

För Carro var det debut att ställa hund och hon gjorde det med bravur , så all heder till dig Carro. Det enda negativa med denna dag var att jag frös så att till slut kände jag inte av mina tår, så man undrar ju om man är riktigt funtad där "uppe" som åker på sånt här :-)

Men trevligt hade vi och ser nu framemot till nästa gång.


Vi kom då hem i skaplig tid och det var skönt.För hundarna hemma ska ju ha sin dagliga motionstur. Så jag packade in fyra hundar i bilen, medans Mikael hämtade Kola för att ta en cykeltur och när jag var på väg in i bilen så såg jag Mikael sätta sig på cykeln med en överlycklig Kola vid sidan och innan jag hann blinka så hoppade hon upp på pakethållaren och satte sig där , frambenen lade hon runt midjan på Mikael och höll i sig krampaktigt.

Ärligt talat så stod jag bara och gapade som ett fån, och undrade samtidigt om denna hund är frisk eller inte :-)

Ni kan ju försöka att föreställa er hur detta såg ut, och tänk att man aldrig någonsin har kameran i beredskap vid såna här tillfällen. Som säkerligen aldrig kommer att ske igen. Vi skrattade så vi tjöt till slut åt våran älskade Kola, som inte bangar för nåt. Daniel har ju också erfarenhet av att cykla med Kola :-) den gången som han skulle ut med henne, så höll jag på att städa bilen, och precis då Daniel satte sig på cykeln och skulle trampa iväg så råkade jag öppna bagageluckan på bilen och vips så gjorde Kola en 90graders sväng rusade i full fart mot bilen och hoppade in, Daniel for efter med cykel och svor som en borstbindare :-) och gissa vems fel det var, JO MITT så klart:-) önskar att man kunnat att ha fångat detta på film, men Daniel kanske inte skulle ha uppskattat det när jag sedan skulle ha visat det för flickvännen :-)

Och om jag ska erkänna så har jag också erfarenhet av att cykla med denna hund, jag kom lugnt cyklande med henne i byn då plötsligt 2 pojkar dök upp mitt i vägen med en fotboll som de sparkade mellan varandra och har man nu en komplett bolltokig hund vid sidan av cykeln så kan ni säker lista ut resten själva :-)


Sen har vi ju de här småglina som nyss blev fyra månader och har kommit på att satyg är fasans roligt att göra, jag och Mikael har nu mera inga mobilladdare längre och snart inga pennor i huset. Och tänk hur mycket pappersbitar det blir av en telefonkatalog etc . Skor är också gott att tugga på och särskilt husse´s , hmm undrar om det beror på att hans luktar mer eller ..... och roligast är det att smita in i badrummet och riva ut tvättkorgen och de bokstavligen river ut ALL TVÄTT precis överallt, nästan värre än tonårs sonen´s rum :-)


Andra saker som har hänt är att Ally har överraskat mig så, hon har fått ett föremålsintresse nu när jag är ute själv med henne och inga andra hundar med som hon kan fokusera på och jaga efter. Har även spårat mycket med henne och sista spåret som Mikael lade åt mig var 1,5km långt och med 3 vinklar och i varierande terräng (åker,skogsterräng och grusväg) hon gjorde det strålande, lugnt och metodiskt, gick inte ur spårkärnan en endaste gång, vinklarna tog hon klockrent. Så gissa om jag var glad, kan säga att tårarna var inte långt borta. Så nu blir det till att träna med apporter i spåret inom en snar framtid.

Är bara att hoppas att snön lyser med sin frånvaro :-)

Fortsättning följer.......




Ovido - Quiz & Flashcards