Sicket hundliv

Alla inlägg den 4 mars 2009

Av Ann - 4 mars 2009 00:26

"Gräsänka" är man just nu, "gubben" min är ca 110mil hemifrån och mekar växlar på en båt på västsidan av Norge,han åkte 22 februari och kommer hem runt den 12-13 mars,vart längre än beräknat.Lät som om det kommer att bli fler "gräsänka" perioder framöver. Hmm var ju förresten tvungen att kolla in ordet gräsänka på Wikipedia vart uttrycket kommer ifrån,låter ju lite knasigt.

Här är vad som stod:

Gräsänka kallas en kvinna vars make är bortrest. Den manliga motsvarigheten är gräsänkling.

Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på ett "förförande i det fria". Därefter har ju ordet gräsänkling fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam.

Så nu vet man det :-) 


Annars är det sig likt här hemma,ena gänget av de yngre är nu 12v och the knodders är 6v, så det är full rulle och lite till. Väckt blir man tidigt av diverse vrål och då är det bara att kliva upp och utfodra de små liven.Sen är det morgonrastning med hela bunten, man går och går :-) .

Sonen hjälper till med kvällspromenaderna (han är guld värd), för just nu är det värk i händer,armar,axlar och nacke (känns som om det sitter nån liten djävul och leker med en skärbrännare under skinnet) trots diverse operationer i handleder och axlar så kan jag säga att dessa hjälpte inte ett enda skit,vart snarare värre, men man lär sig att leva med detta också,trots att ibland kan jag uppriktigt sagt bli skit förbannad,då jag tappar saker stup i kvarten,händerna lyder INTE GRRRRR,frustrerande är vad det är. Men det kunde ju ha varit värre,jag kommer då upp ur sängen på morgonen.

Och nu ska jag ta mig ner i sängen så jag får några timmars sömn.


Natti natti.........................


Ovido - Quiz & Flashcards